به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، امیر محمود غفاری معاون برنامه ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی ضمن بازدید از نقطه حادثه خیز مسیر شریانی شیراز-بندر عباس که در کنار دریاچه مهارلو واقع شده بر ضرورت احداث پل تقاطع در آن نقطه که در حال حاضر به دلیل عدم وجود سازه تقاطع مناسب تبدیل به نقطه حادثه خیز و بسیار خطرناک برای اهالی و رهگذران شده است تاکید کرد.
تخصیص ردیف برای طرحهای عمرانی، احداث تقاطع و کمربندی جدید و افتتاح آزادراه اصفهان – شیراز، آغاز عملیات اجرایی و تسریع در تکمیل محورهای استان فارس از جمله دستاورد های بازدید معاون برنامه ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی از طرحهای این استان بود.
بر این اساس مقرر شد پس از رفع مشکل اراضی کشاورزی معارض توسط استانداری با همکاری عبدالعلی مظفری نماینده مردم استان فارس (سروستان) در مجلس شورای اسلامی، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای به سرعت اقدامات لازم را برای طراحی و احداث پل تقاطع در محدوده مذکور به عمل آورد.
وی در ادامه در آیین آغاز عملیات اجرایی قطعه اول محور کوهنجان – کوار گفت: این عملیات محور ارتباط شهرستان سروستان با شهرستان کوار که درحال حاضر ازطریق عبور از منطقه پل فسا صورت میگیرد را به طول ۱۰۰ کیلومتر کاهش میدهد و ارتباطدهنده دو محور اصلی محور شیراز- جهرم- لار- بندرعباس و محور شیراز- سروستان- باب انار- سیرجان در فاصله ۸۰ کیلومتری شهرستان شیراز است.
معاون برنامه ریزی و مدیریت منابع با بیان اینکه این پروژه در قانون بودجه سال جاری درج شده و اعتبار آن نیز ابلاغ شده است ابراز امیدواری کرد: به منظور برآورده شدن انتظارات مردم دو شهرستان حوزه ذیربط، این پروژه مهم در مصوبات سفر ریاست محترم جمهوری قرار گرفته و مراحل ساخت آن به سرعت اجرایی شود.
وی در این خصوص اظهار داشت: تأمین منابع مالی این پروژه به غیر از محل منابع مالی دولت، از طریق معادن، نفت و وزارت نیرو نیز امکان پذیر خواهد بود، لذا می بایست ذینفعان احداث محور از جمله وزارت نیرو به واسطه جاده دسترسی سد موجود در منطقه (سد کوار)، سازمان ایمیدرو و کارخانه فولاد پاسارگاد به دلیل حمل مصالح معدنی و خوراکی کارخانه مذکور جهت تکمیل محور مشارکت کنند و با پیگیری نماینده محترم مجلس و مدیر کل راه و شهرسازی استان و سایر مدیران ذیربط استانی سهم مشارکت آنان مشخص و ابلاغ شود.
غفاری در بازدید از تقاطع غیر همسطح مؤمن آباد با اشاره به اینکه این تقاطع درحال حاضر دارای ۶۲% پیشرفت فیزیکی است افزود : با تکمیل تقاطع غیر همسطح مومن آباد در محل اتصال ۲ محور شریانی استان یعنی محور خرامه- باب انار با محور سروستان- سهراهی فسا، ترافیک محور که معمولاً مختص ماشینهای سنگین است قبل از ورود به حوزه شهرستان شیراز به سمت جنوب (بندرعباس) و یا شمال (اصفهان و تهران) منتقل و تسهیل مهمی برای رمدم شیراز و همچنین رانندگان ماشینهای سنگین موصوف است.
وی در ادامه بازدید از شبکه حمل و نقل در حال ساخت استان فارس، از رینگ کمربندی جنوب شرقی شیراز بازدید به عمل آورد و گفت: این محور که در ادامهی محور کوهنجان- کوار واقع می شود، درحال حاضر به صورت راه فرعی بوده که برای ارتقاء آن به راه اصلی، اقدامات لازم برای اخذ مجوز کمیسیون ماده (۲۳) قانون الحاق (۲) ازطریق مکاتبه و ارسال اطلاعات و مستندات به سازمان برنامه و بودجه کشور به عمل آمده و در مرحله نهایی شدن قرار دارد.
همچنین معاون برنامهریزی و مدیریت منابع گفت: جهت تکمیل محور فوق بایستی طی جلسهای با حضور ذینفعان محور از جمله وزارت نیرو به دلیل وجود سد کوار و همچنین وزارت نفت به دلیل حمل مواد سوختی و مواد پتروشیمی از منطقه عسلویه به سمت شیراز و مرکز کشور از مسیر مذکور و همچنین تشکیل مجموعه باغ شهرهای واقع در مسیر آزادراه که با احداث این مسیر انتفاع قابل توجهی خواهند داشت، همچنین با حضور نماینده مجلس، فرماندار، مدیر کل راه و شهرسازی استان و سایر مدیران ذیربط نحوه مشارکت آنها در احداث این پروژه مهم را تعیین تکلیف کرد.
شایان ذکر است؛ معاون وزیر راه و شهرسازی در جریان بازدید از پروژه ها به منظور تکمیل آزادراه اصفهان- شیراز و آماده سازی آن برای افتتاح در سفر ریاست محترم جمهور، با حضور معاون عمرانی استانداری فارس و کلیه عوامل اجرایی در محل پروژه یک بار دیگر برنامه زمان بندی افتتاح را بررسی و برای تحقق آن تأکیدات و اقدامات مترتب را متذکر شد.
همچنین مقرر شد با تأمین قیر موردنیاز عملیات آسفالت قطعات ۱ تا ۶ شامل رمپ و لوپها و راههای دسترسی و همچنین آسفالت ۹ کیلومتر از یک باند قطعه ۷ تا پایان شهریورماه سالجاری به طور کامل به اتمام برسد.